Basketen i Köping tog säsongen 2019/2020 exceptionella steg i utvecklingen mot sportens svenska toppskikt. Resultatmässigt och publikt blev Köping Stars elitsatsning i Svenska Basketligan en hittills oöverträffad framgång i klubbens historia. 24 segermatcher – alla inför fullsatt hall – och en tredjeplats i SBL väckte välgrundade förhoppningar inför slutspel och kampen om SM-titeln.

En världsomfattande coronapandemi satte dock i mars månad ett abrupt slut. Ligaspelet avbröts och säsongen avslutades med ett utdelat SM-guld till Borås.

Den trogna Köpingspubliken snuvades på fortsatta basketfester, men ställde glatt upp när klubben manade alla att med en swishad femtiolapp slå nytt digitalt och virtuellt publikrekord i samarbete med Västmanlands Television. 829 köpte in sig på den repriserade tevesändningen med vinstmatchen mot Borås.

Så här några månader efter avbruten säsong kan klubbens fans endast spekulera kring hur långt basketen i Köping kunde ha nått säsongen 2019/2020.

Den sportsliga framgången för Köping Stars har skildrats i ett antal artiklar på kopingstars.se.Där står också att läsa om Svenska Basketligans alla utmärkelser till klubben för säsongen:

”Årets Lyft”, Köping Stars
”Årets coach”, Panagiotis ”Jotti” Nikolaidis
”Årets center”, Jeremy Combs

Bakom teamet av coacher, ledare och spelare som presterade på och runt banan fanns en organisation i klubben som med ideellt arbete bidrog till framgången.

Inom Köping Basket finns hängivna medlemmar med lång erfarenhet och ett stort hjärta och engagemang i verksamheten. Föreningen har också på senare år fått ett välkommet tillskott av medlemmar, villiga att åta sig varierande förtroendeuppdrag. Lägg därtill att klubbens verksamhet denna säsong upplevs ha blivit mer stabil och med bättre struktur.

Styrelsen och utskotten med närmare 25 personer har arbetat hårt i ett återkommande, kontinuerligt flöde av månadsmöten, extramöten, telefonsamtal, avstämningar med mera.

Sportgruppen har hanterat spelarfrågor och värvningar, företags- och privatmarknad har arbetat fram ett brett sponsorstöd inklusive en uppskattad basketbilaga, ekonomiutskottet har hanterat pengar in och ut, kommunikationsgruppen har hållit webbarna levande för såväl ligalaget Köping Stars och Köpings Basket, arenagruppen har jobbat med matcharrangemangen, en passionerad supporterklubb har varit en ny injektion och ungdoms- och damutskottet har tagit emot anstormningen av fler spelare.

Låt oss titta närmare på säsongens verksamhet i de tre sistnämnda utskotten.

Arenan (ligamatcherna): Det finns en uppskattning att totalt 7 000 timmar lagts ned i ideellt arbete för att ge Köpingspubliken bästa möjliga upplevelse när den bänkat sig vid säsongens ligamatcher i Karlbergshallen. Vid varje match har minst ett fyrtiotal personer varit engagerade som funktionärer.

En kvartett har klistrat golvdekaler; lika många har ställt fram och plockat bort stolar; en handfull entusiaster har serverat fika och lika många har tagit emot publiken i entrén; fyra har torkat golvet under matcherna; en har tagit emot domarna; ett tiotal har varit involverade i företagsträffar i samband med matcher.

Några har hängt upp väggreklamen. Andra har sålt inkomstbringande sänglotter och röda bollar för paustävlingen. Speakern har höjt stämningen och vid sidan om sig har han haft kollegan som skött datorn med filmer och en som spelat musiken. En Starsrepresentant har tagit emot pressen och en har skött belysningen vid spelarpresentationer.

Korvförsäljare har stått utanför entrén och Stars webbskribent samt fotograf har tagit plats, redo att skildra matchen. I matchpausar har dansgruppen Sorry No Name från Kulturskolan och vid enstaka tillfällen även en blåsensemble från nämnda Kulturskolan underhållit publiken.

Supporterklubben

Stars fick en nystartad supporterklubb Stars & Co med Dan Sederowsky och Håkan Lövling som engagerade drivkrafter. Medlemsskaran närmade sig under säsongen 60 personer och en populär aktivitet har varit uppskattade samlingar ”Before Basket” på Bishops. Supporterresor har ordnats till Stockholm, Södertälje och Norrköping, och supporters har även erbjudits följa med spelarbussen till bortamatcher i Nässjö och Huskvarna.

Merchandise till försäljning till supporters har skett i form av halsdukar, T-shirts, pikétröjor med mera med betydande intäkter. Stort intresse fanns även för den särskilt framtagna ”20-tröjan” inför slutspelet, men även här lade ett coronavirus sordin på feststämningen när tröjorna aldrig nådde KB-hallens läktare. Målsättningen för Stars supporterklubb är att nå 100 medlemmar.

Ungdomsverksamheten

Corona-viruset framfart satte i mars/april även tillfälligt punkt för åtskilliga ungdomsaktiviteter inom Köping Basket. Då hade Stars framgångar i ligan inneburit ett kraftigt uppsving, och barn- ungdomar strömmat till verksamheten.

Nio ungdomslag har i takt med Stars framgångar fått ett kraftigt ökat antal deltagare. I vissa fall upp mot 40 deltagare. Tyvärr är Köpings inomhushallar ännu inte utrustade med korgar anpassade i höjd för de allra yngsta. 2,60 meter är korgarnas höjdmått för de unga, men som tills vidare får sikta betydligt högre mot seniorkorgarnas 3,05 meter.

I takt med den snabba expansionen väcktes idén om Ungdomslyftet, med målsättning att över internet göra en insamling för att kunna utveckla Köping Baskets ungdomsverksamhet. Och den goda tanken blev verklighet under våren. Enskilda personer och företag med flera skänkte ekonomiska bidrag under några månader, och när målsättningen med 50 000 insamlade kronor nåtts, infriades även ett löfte från Sparbanken Västra Mälardalen. Bankens löfte var att skänka lika stort belopp som samlats in – upp till 50 000 kronor. Vips kom 100 000 kronor ungdomsklubben till del.

En hel del av säsongens genomförda verksamheter på bland annat ungdomssidan redovisades redan den 10 februari 2020 i den här artikeln:
Köping Basket | Stjärnglans får klubben att växa så det knakar

Populära Big Mac Cup hade då fyllt KB-hallen med hundratals barn- och ungdomar vid två tidigare tillfällen under säsongen, men coronaviruset satte stopp för en planerad tredje speldag. Gemensamma ungdomsträningar- och matcher var heller inte längre möjliga att genomföra inomhus. Så lagen flyttade utomhus för fortsatta träningar.

Samtidigt vaknade kreativiteten…

Helena ”Hoffa” Hoffstedt, med ansvar för ett 30-tal unga basketspelare i Mix pojk/flick 11/12, drog igång Basketbingo för att låta barnen öva på sin basketteknik. ”Hoffa” filmade tillsammans med coach ”Jotti” Nikolaidis och assisterande tränaren Andris Kehris några numrerade teknikövningar med Starsspelare som basketbarnen tog del av över internet och fick träna på i egna basketmiljöer.

När de lyckats med den enskilda övningen kryssade barnen för numret, och gav sig på nästa nummer/övning på bingobrickan – allt för att till slut fylla brickorna för en bingo. Initiativet får en fortsättning under sommaren, och idén fångades även upp av Tomas Bandh och genomfördes i hans ungdomslag.

Fyra spelare i Tomas lag påbörjade även en domarutbildning som inte kunde slutföras på grund av coronakrisen.

”Hoffa” har även hållit i en grundkurs i sekretariatarbete för ett antal spelare i laget F05-07, men coronakrisen satte stopp för ytterligare utbildningskvällar.

En handfull klubbmedlemmar, vuxna och ungdomar, påbörjade också förbundets sekretariatutbildning med teoretiska och praktiska inslag.

Alexander Eriksson påbörjade en av förbundets praktiska domarutbildningar, men även här satte Covid-19 tillfälligt stopp för en fortsättning.

Köping har en tradition att vara hemvist för en Bärlin Basketball Camp sommartid. Så även sommaren 2019 inför säsongen 19/20. Den populära Basketcampen, som lockade ett 90-tal ungdomar är ett samarrangemang mellan Åke Bärlin och Köping Basket. Inför kommande säsong finns förhoppning om att trots coronatider kunna genomföra en tidsmässigt framflyttad camp i mitten av augusti i Köping.

Här några avslutande verksamheter som skett under säsongen inom ramen för ungdomsarbetet i Köping Basket.

  • äldsta årskullen deltog i USM-kvalificeringen, och klubben stod också värd för ett av kval-arrangemangen.
  • Sportlovsbasketen blev populär och samlade dagligen 30-40 basketintresserade ungdomar.
  • Köping Stars assisterande coach Andris Kehris inledde under våren LSS-basket med deltagare med funktionshinder. Ett antal träningar genomfördes i Badhushallen och vid utomhusplanen intill Karlbergsskolan.
  • I diskussionerna om var ungdomsbasket lämpligast kan bedriva sin verksamhet utomhus förespråkas i nuläget anläggningen vid Nyckelbergsskolan.

spela-basket